search

En del av

Stockholms stad

SHIS logotyp
search

Bra att veta

Hyran och hyresavin

Hyran är din viktigaste räkning. Se till att den betalas i tid annars kan du få betala en förseningsavgift.

Hyran ska betalas i förväg. Sista datum för att betala hyran står på din hyresavi. På din hyresavi står också vilken lägenhet och månad du betalar för. Använd alltid den senaste hyresavin och OCR-numret som står på den.

OCR-numret är en sifferkod som du hittar längst ner på din hyresavi. Numret är unikt för varje månad och innehåller uppgifter om vilken lägenhet som hyresavin gäller. Det är viktigt att du använder rätt hyresavi och OCR-nummer när du betalar din hyra.

Om du vet att du kommer att betala sent, säg till personalen i fastigheten. Om du slutar att betala din hyra kommer du att sägas upp från ditt boende.

Kontakta personalen i fastigheten. De hjälper dig att skriva ut en ny hyresavi.

Autogiro innebär att hyran tas automatiskt från ditt bankkonto varje månad. Du måste se till att du har tillräckligt med pengar på ditt konto den dagen hyran ska betalas. Det kostar ingenting att ha autogiro.

Om du har autogiro tas hyran den sista vardagen i månaden. Om det inte fungerar första gången, görs två nya försök dagarna efter.

För att ansöka om autogiro ska du fylla i och skriva under blanketten. Läs noga igenom instruktionerna så att ditt kontonummer blir rätt ifyllt. När vi har fått din anmälan kommer vi att skicka ett medgivande till din bank.

Hemförsäkring

Du måste ha en hemförsäkring när du bor hos SHIS. En hemförsäkring är en trygghet och viktigt för att du inte ska drabbas ekonomiskt om det till exempel inträffar en brand eller allvarlig vattenskada i din lägenhet eller hos någon av dina grannar.

Om du inte har en hemförsäkring måste du betala allt själv om olyckan är framme.

Bra för mer än hemmet

En hemföräkring täcker ofta mer än vad man tror. I hemförsäkringar ingår även bland annat reseskydd, rättsskydd, ansvarsskydd och överfallsskydd.

Se över din hemförsäkring en gång per år för att säkerställa att du har rätt skydd och kontrollera att den gäller alla i hushållet.

Mer information om hemförsäkring på Konsumenternas webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Nycklar och lås

Dina nycklar är personliga. Det är inte tillåtet att göra extra kopior och du får inte själv byta låscylinder i din dörr.

Om du har tappat dina nycklar måste du göra en polisanmälan. Du måste också meddela personalen i fastigheten för att få nya nycklar.

Vi byter alltid låscylinder i din dörr när du tappat nycklar. Du måste betala för en ny låscylinder och arbetet för att byta den.

Om du upptäcker att du tappat dina nycklar när receptionen är stängd måste du vänta tills receptionen är öppen för att få hjälp med en ny nyckel.

Vänta tills hyresgästen efter dig kommer för sin tvättid. Du kan sätta upp en lapp med ditt telefonnummer och be hen kontakta dig så att du kan hämta dina nycklar.

Du kan också kontakta personal under vanliga öppettider.

Besiktning

Innan du flyttar in i din lägenhet gör vi en besiktning. Det betyder att vi dokumenterar eventuella skador eller slitage som redan finns i lägenheten. Du måste vara med på besiktningen och skriva under dokumentet, besiktningsprotokollet, innan du flyttar in.

Om du hittar något som vi har missat måste du berätta det för oss så snart som möjligt. Det är ditt ansvar att se till att allt finns med i besiktningsprotokollet.

Under tiden du bor i lägenheten är du ansvarig för att den hålls i gott skick. Om du eller någon annan som befinner sig i lägenheten orskar en skada kan du få betala för det.

Varje år gör vi en underhållsbesiktning av lägenheten. Du får ett brev med tid och datum så att du kan planera för att vara med när vi gör detta.

När du säger upp ditt kontrakt måste du boka en tid för besiktning. Det är viktigt att du är med när vi besiktar din lägenhet. Om vi inte kan komma in i lägenheten tiden som vi har bokat måste du betala en avgift.

Om det finns fel eller skador som uppstått under tiden du bott i lägenheten skriver vi ned dem i ett besiktningsprotokoll. Vi jämför med protokollet du skrev under när du flyttade in. Du måste betala för skador som inte är normalt slitage.

Felanmälan och störningar

Om något i din lägenhet inte fungerar som det ska måste du kontakta personalen under vanliga öppettider så kan de göra en felanmälan.

Kontakta personalen i din fastighet på en gång. Om de inte är på plats ska du direkt ringa SHIS Trygghetsteam på telefon 070-771 72 67.

Ring till SHIS Trygghetsteam på telefon 070-771 72 67.

Övrigt

Din boendetid hos SHIS är begränsad.

När du flyttar in hos oss tecknar du ett andrahandskontrakt. Du skriver också på ett dokument där du avsäger dig besittningsrätten för lägenheten. Det kallas avstående från besittningsskydd och betyder att du inte kan förlänga ditt kontrakt efter att hyrestiden gått ut.

Du får inte heller hyra ut lägenheten till någon annan, låna ut den eller byta den mot en annan lägenhet

Om du bor i avtalat boende eller boende med stöd för ungdom, ung vuxen eller vuxen får ingen annan än du bo i lägenheten.

Alla som bor i lägenheten måste stå på hyreskontraktet.

När du bor hos SHIS tecknar du ett andrahandskontrakt. Det betyder att du inte får hyra ut din lägenhet till någon annan. Du får inte heller byta din lägenhet till en annan.

Har du synpunkter kan du kontakta personalen i fastigheten. Du kan säga dina synpunkter skriftligen eller muntligen. De återkopplar till dig inom en vecka.

Om du får en lägenhet hos SHIS har du kvar din köplats hos Bostadsförmedlingen om du betalar din hyra i tid, och också betalar avgiften till Bostadsförmedlingen.

För att öka dina chanser till en egen bostad är det viktigt att du ställer dig i fler bostadsköer. Vår personal hjälper dig gärna med tips och råd!

Om bostadsvägledning Öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: